tisdag 13 januari 2009

Slaget om svenskheten - en bok om sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna har blivit det största partiet utanför riksdagen och är representerat i nästan hälften av landets kommunfullmäktige och i flera landsting. I flera opinionsundersökningar har partiet legat över fyra procent, vilket innebär att det skulle ha en möjlighet att och att komma in i Sveriges riksdag år 2010. Före nästa riksdagsval hålls val till EU-parlamentet och ett kyrkoval där sd också ställer upp och har goda möjligheter att vinna inflytande.

Det är därför som vi har skrivit en bok som vi hoppas ska fungera som ett redskap och en hjälp att ta debatten med sd på ett bättre och mer genomtänkt sätt. Den heter "Slaget om svenskheten - ta debatten med sverigedemokraterna" och ges ut på Premiss förlag som ingår i samma företagsgrupp som förlaget Atlas . Bokens utgivning är planerad till någon gång längre fram i vår, vi återkommer med exakt tid för utgivningen.

Vår arbetsmetod har varit att lyssna oss fram till vad partiet tycker och vilken ideologi som ligger till grund för partiets politik. Vi har också försökt att hitta motargument och visa på svagheter i argumentationen. En ambition har varit att granska hela sd:s politik, inte bara det som handlar om invandring.

Längre fram i vår börjar vi lägga ut blogginlägg med anledning av boken. Återkom gärna hit och debattera innehållet eller ställ frågor om boken. Vi tänker presentera alla länkar till bokens källor, extra texter, fördjupningar, utdrag och annat av intresse för den som vill studera sverigedemokraterna. Här kan du också hitta information om föreläsningar som vi håller.

28 kommentarer:

  1. Det vore intressant att veta i hur stor utsträckning ni har arbetat med rena politiska styrdokument. Alltså princip- och de olika handlingsprogramen.

    SvaraRadera
  2. Finns det även bloggsidor om hur man tar debatten med Folkpartiet och sossarna?

    SvaraRadera
  3. Ni får ge er till tåls tills boken kommer. Jag har gjort den här bloggen redan nu mest för att kunna lägga in en länk i den tryckta boken. Men ett snabbt svar är att vi försökt så grundligt vi kan att analysera åsikter som framförts i alla sammanhang som vi har kunnat hitta.

    Nej, sossarna och folkpartiet har ju folk rätt mycket vana av att debattera med i den mån de inte sympatiserar med dessa partier. Det som är med sd är ju att det är ett nytt parti för många. Visserligen har det funnits sedan 1988 men hittills har inte särskilt många debatterat med företrädarna.

    SvaraRadera
  4. Är det denna bok som blir den vid varje val sedvanliga "smutskasta SD på alla sätt - inga medel är för låga"-boken?

    SvaraRadera
  5. Du får läsa och se. Det är ingen hyllningsbok till sd, det trodde du inte heller. Men vi har försökt att vara sakliga och korrekta, det tycker jag alltid man ska vara.

    SvaraRadera
  6. Annars tog ju er senaste bok tillsammans knappt upp politiska styrdokument alls, och då skall vi inte ens tala om din å Pers bok "Vit Makt och blågula drömmar"

    SvaraRadera
  7. "Vit makt och blågula drömmar" avhandlade sd på några få sidor i en rätt tjock bok. Om du med min senaste bok avser min och Mats "Migrantarbetare" så förstår jag inte alls. Den handlar rätt mycket om vilka lagar och regler som finns på olika områden. Eller menar du "Svenskarna först?" från 1999? Den tar upp många olika aktörer och deras åsikter. Den här boken handlar bara om sd så det finns plats för mängder med hänvisningar till idédokument och liknande.

    SvaraRadera
  8. Jan Milld har visat hur PK-media, vilkets spår du själv representerar, undanhåller sanningen och vägrar diskutera sakfrågan med invandringen.

    Tänk att man idag blir beskylld för att vara rasist för att man vill att Sverige ska existera som nation även i framtiden (bevara Sverige svenskt). Istället borde väl de som vill att Sverige ska upphöra som nation bli betraktade som landsförrädare a la Quisling.

    SvaraRadera
  9. Det var Svenskarna Först jag suyftade på...

    SvaraRadera
  10. Sakliga och korrekta? Tillåt mig småle det blir väl som vanligt en massa lögner!

    SvaraRadera
  11. Var finns Thoralf blogg, http://thoralfalfsson.webblogg.se/

    SvaraRadera
  12. Bästa Anna-Lena Lodenius

    I bifogade tidningsartikel och i dess kommentarer finns materiel till en bok som verkligen behövs, i stället för att du på nytt skall misskreditera och smutskasta de som värnar om vårt svenska arv.

    Kom ut ur din akademiska drömvärld och inse hur verkligheten ser ut, och att du och övrig PK-"elit" i högsta grad är medskyldiga till det förräderi som nu sker mot vårt fosterland.

    http://lt.se/nyheter/1.62115

    SvaraRadera
  13. Jag sympatiserar med nuvarande Sd - Jag sympatiserar inte alls med dess historia precis som sossar, folkpartister och vänsterpartister inte sympatiserar med sin smutsiga historia.

    Har sett Anna-Lena några gånger på tv.
    Jag tror det kommer bli sakligt med en viss pk-vridning. Har tyckt mig se det i de intervjuer jag sett.

    Det blir ju riktigt pinsamt om Anna-Lena tar upp påståenden och fakta som inte kan styrkas.
    Jag tror på din saklightet.

    Alla ska ju ha samma chans i en demokrati oavsett vilka värderingar man har.

    Väntar med spänning tills den kommer ut.

    Tack för ordet
    /John

    SvaraRadera
  14. Vi har hundratals noter om det kan intressera någon. Förmodligen lägger jag ut det på bloggen här så småningom. Tack för Toralfs blogg som jag lagt till, det finns några till som jag är lite osäker på om jag ska ta med eller lägga under egen rubrik. Personer som sympatiserar öppet med sd men inte direkt företräder sd väljer jag bort än så länge. Tipsa gärna om andra bloggar som jag missat. Listan består av de bloggar och hemsidor som vi läst och citerat i boken, så jag vet att den inte är helt komplett.

    SvaraRadera
  15. Om man inte sympatiserar med pågånde PK politik och vill sätta åt representanter för denna så pröva det här när ni träffar på någon: Kom överens om att rasism är t.ex. uppfattningen att människor med olika etniskt ursprung skall stå olika inför lagen. Garanterat alla håller med om det och skulle de inte göra det så nämn t.ex. f.d. Jugoslavien och vad som hände där. Sen brukar det gå att komma överens om att sådana lagar är att definiera som raslagar även om de inte är baserade på hudfärg och därmed inte bra.
    Efter det så är det läge att ta upp de lagar vi har i Sverige idag som baseras på etnisk tillhörighet: Lagen om hets mot folkgrupp, de lagar som finns på arbetsmarknaden som gör att "nysvenskar" kan anmäla en presumtiv etnisk svensk arbetsgivare men aldrig tvärtom.
    Läser man bara på litegrann så är det inga problem att få tyst på dem. De kan inte svara och hur skulle de kunna det? Man är ju kommit överens om att lagar som baseras på etnicitet är rasistiska och det är hur kul som helst att se dem vrida sig fram och tillbaka och försöka komma ur situationen.
    Det kan sluta på olika sätt, oftast går de bara iväg, ibland får man höra att de egentligen tycker, (efter att ha kastat ett öga omkring sig för att kolla att ingen hör) att de egentligen tycker så de också men att det kan man inte säga, har hänt att någon hämtat att en mer erfaren som inte heller kan svara. I vilket fall som helst kul är det.
    OBS! Det fungerar inte i bloggvärlden, antingen så blir man censurerad eller också svarar de inte helt enkelt. När det gäller den nya boken... Tror inte att den kommer att hjälpa mot någon som är någorlunda påläst och verbal.
    Nisse

    SvaraRadera
  16. Hej Anna-Lena! Hoppas du läser detta...? Din nya bok verkar vara intellektuell ammunition riktad mot SD?

    Kan man få hoppas på 7 motsvarande böcker om riksdagspartierna :-)

    Tycker du ärlig talat att SD genom åren behandlats schysst av dig o dina kollegor och granskats med samma måttstockar som alla andra partier i detta landet?

    SvaraRadera
  17. "Vi har hundratals noter om det kan intressera någon. "

    Jo det låter ju förtroendeingivande och som du vet så tycker jag att du har höjt din journalistiska integritet med åren.

    Men vad jag medade var att ni i er förra bok om SD, Sverknskarna Först?, i stort sett alls inte såg till partiets, eller ungdomsförbundets, politiska styrdokument. Istället mer enskillda artiklar, intervjuer ect.

    Det må vara ok i journalistvärlden, i forskarvärlden hade det inte godkänts.

    Du ser skillnaden va? Därför hoppas jag att denna bok mer baseras på demokratiskt antagna program än blogginlägg (fast riktigt säker på resultatet är jag ju inte).

    SvaraRadera
  18. Vi har gått igenom idédokument, handlingsprogram, valmanifest etc och hänvisar flitigt till dessa i texten. "Svenskarna först?" var ju en helt annan bok där vi speglade värderingarna i många olika sammanhang, därför fanns inte utrymmet att gå till botten med så många aspekter på just sd.

    SvaraRadera
  19. Äh, det var väl en ganska dålig ursäkt om den boken.

    Hur som helst, jag ser fram mot den nya boken!

    SvaraRadera
  20. Föresten, e det omslaget du använder som bild på denna blogg?

    SvaraRadera
  21. Nej det är inte omslaget, jag vet vilken bild det blir, det är inte den här. Den som gör layouten arbetar fortfarande med utformningen.

    SvaraRadera
  22. Allt för att stoppa Sd från att nå riksdagen 2010. Tragedi på hög nivå!

    SvaraRadera
  23. Hur ser det annars ut på bildfronten i boken Loddan? Har du ¨ågon koll på eventuella bilder ni skall använda?

    SvaraRadera
  24. Jadu Wimpan, eller Jimpan, eller vad ska vi kalla dig?
    Nej det blir inte foton i boken om det var din fråga. Erbjuder du ett bildarkiv eller var det mer en allmän fråga?

    SvaraRadera
  25. Gör en webupplaga som ni publicerar på en hemsida gratis för allmänheten att ladda ner. Är innehållet viktigt nog så skall kostnad inte vara en begr. för att sprida innehållet.

    SvaraRadera
  26. 50-talet är idealet för sverigedemokraterna.
    Ja inte bara för sverigedemokraterna utan för större delen av de som upplevt tidsandan , framför allt gamla socialdemokrater.

    SvaraRadera
  27. "Winde" är nog det smeknamn jag kan tänka mig, åtminstone det som användes av kamrater när jag gick i grundskolan/gymnasiet.

    Och nej, det var inget erbjudande om bilder (även om en som följt SD så länge som du skulle nog ha många roliga timmar om du fick gå igenom det jag har kvar av mitt bildarkiv - vilket är väldigt mycket). Det var väl mer en undran om man där kunde se en Expo-koppling då de har åtminstone någon form av bildarkiv av SD, om än rätt undermåligt.

    SvaraRadera
  28. Intressant nog noterar jag att den som gjort layouten till boken använt samma typsnitt på bokstäverna på omslaget som vi i SDU hade på den kortlivade ungdomstidningen Samtal I Skamvråns omslag.

    Snygg blid dessutom, mycket väl en bild som jag kunde använt på omslagen när jag var redaktör för SD:s medlemstidning.

    SvaraRadera